Program oparty jest przede wszystkim na progresywnej koncepcji kształcenia, której wiodąca idea podkreśla wagę podtrzymywania naturalnych interakcji dziecka ze społeczeństwem. Program pozwala równoważyć relacje (posiadane kompetencje poznawcze i instrumentalne) między jednostką a światem.
Wykorzystuje ideę teorii rozwoju człowieka J.Piageta i E.Eriksona, według której staramy się pomóc uczniowi w osiąganiu coraz wyższych stadiów rozwoju poznawczego, moralnego, społecznego i estetycznego. Klasowy program wychowawczy ma strukturę spiralną, zawiera wszystkie cele (kompetencje) zawarte w rozporządzeniu MENiS z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania (…) i kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów ze szczególnym uwzględnieniem „efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania norm” i „poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł wiedzy” oraz ścieżek edukacyjnych, a zwłaszcza wychowana patriotycznego. Jest również spójny ze Szkolnym Programem Wychowawczym i Szkolnym Programem Profilaktycznym, realizuje bowiem cele misji SP 8 i zadania z trzech obszarów (odpowiedzialność, mądrość, kreatywność). PROGRAM WYCHOWAWCZY DLA KLAS 6C I 6D „MOJA MAŁA OJCZYZNA I JA”
I. KONCEPCJA PROGRAMU
Program oparty jest przede wszystkim na progresywnej koncepcji kształcenia, której wiodąca idea podkreśla wagę podtrzymywania naturalnych interakcji dziecka ze społeczeństwem. Program pozwala równoważyć relacje (posiadane kompetencje poznawcze i instrumentalne) między jednostką a światem. Wykorzystuje ideę teorii rozwoju człowieka J.Piageta i E.Eriksona, według której staramy się pomóc uczniowi w osiąganiu coraz wyższych stadiów rozwoju poznawczego, moralnego, społecznego i estetycznego.
II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
A. PODSTAWA PROGRAMOWA
Klasowy program wychowawczy ma strukturę spiralną, zawiera wszystkie cele (kompetencje) zawarte w rozporządzeniu MENiS z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania (…) i kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów ze szczególnym uwzględnieniem „efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania norm” i „poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł wiedzy” oraz ścieżek edukacyjnych, a zwłaszcza wychowana patriotycznego. Jest również spójny ze Szkolnym Programem Wychowawczym i Szkolnym Programem Profilaktycznym, realizuje bowiem cele misji SP 8 i zadania z trzech obszarów (odpowiedzialność, mądrość, kreatywność).
B. CELE PROGRAMU
- uświadomienie uczniom rangi patriotyzmu lokalnego, - budzenie poczucia identyfikacji z tzw. małą ojczyzną (Słupskiem) i społecznością lokalną, - kształtowanie więzi emocjonalnej z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej, - zapoznanie z symbolami, historią i kulturą miasta, miejscami pamięci narodowej, ważnymi instytucjami, - uczulenie na dostrzeganie problemów najbliższego środowiska, - rozwijanie samorządności, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, - kształtowanie szacunku wobec Polski i postaw prospołecznych, - rozwijanie efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania norm, - budzenie odpowiedzialności, mądrości i kreatywności dzieci.
C. MATERIAŁ
Program jest przeznaczony do realizacji w ramach 37 godzin wychowawczych w klasach 6c i 6d. Na tematykę regionalną przeznaczono 10 godzin lekcyjnych oraz 12 godzin (3x4h) zajęć pozaklasowych (wycieczki tematyczne w soboty). Program będzie realizowany w roku szkolnym 2005/06.
? TREŚCI PROGRAMU REGIONALNEGO
- elementy historii naszego miasta na tle historii Polski, - sylwetki wielkich słupszczan, - herb, hymn miasta, - zabytki Słupska, - legendy Słupska, - nekropolie i miejsca pamięci narodowej w Słupsku, - kultura, topografia miasta, - patron szkoły i sztandar SP-8, - życie jednostki w grupie, - samorząd (szkoła, miasto), - instytucje ważne dla obywatela jako członka społeczeństwa, - kultura społeczna i obywatelska.
? PLAN GODZIN WYCHOWAWCZYCH NA TEMAT EDUKACJI REGIONALNEJ
l.p. |
temat |
termin |
l.h. |
sposób realizacji |
pojęcia |
1. |
Nasze miasto -Słupsk. |
wrzesień |
1h |
- zapoznanie z planem miasta, - oglądanie widokówek dawnego i współczesnego Słupska, wydawnictw o mieście, - Słupsk na przestrzeni wieków
|
plan administracyjny |
2. |
Herb i hymn naszego miasta. |
październik |
1h |
- obserwacja przyniesionych herbów, - opis i grupowe rysowanie gryfa, - wysłuchanie hymnu, - poznanie genezy hymnu i herbu
|
herb, hymn, symbole narodowe, geneza, Gryfici, patriotyzm |
3. |
Nasz dawny gród. |
listopad, grudzień |
2h |
- prezentacja indywidualna wybranych zabytków , - poznanie historii Słupska, - wykonanie zespołowe albumów
|
Zamek Książąt Pomorskich, Baszta Czarownic, Spichlerz Richtera, mury obronne, Brama Młyńska, Nowa Brama, Młyn Zamkowy, kościół NMP, NSJ, św.Jacka, św.Ottona, kaplica św.Jerzego |
4. |
Opowieści o Stolpie… |
styczeń |
1h |
- czytanie i prezentacja legend o Słupsku, - konkurs na legendę o Słupsku (dowolna forma)
|
legenda, Maria Zaborowska „O Baszcie Czarownic…”, Jolanta Nitkowska-Węglarz „Baśnie słupskie” |
5. |
Szlakiem słupskich zabytków. |
styczeń |
4h |
- wycieczka, - dzieci w roli przewodników
|
właściwe zachowanie na wycieczce i w miejscach publicznych |
6. |
Ciekawi ludzie naszego miasta. |
luty |
1h |
- spotkanie z żołnierzem AK, - złożenie zbiorowego albumu o sławnych słupszczanach
|
sylwetki sławnych słupszczan |
7. |
Pomniki i miejsca pamięci narodowej w Słupsku. |
marzec, kwiecień |
2h |
- prezentacja przygotowana przez uczniów na podstawie różnych źródeł informacji - praca w grupie – plastyczna prezentacja - drama (kalambury ruchowe)
|
pomniki sławnych ludzi (Sienkiewicz, Szymanowski, Kiliński, Chopin, Popiełuszko, Zamenhoff), pomniki pamięci narodowej |
8. |
Żywe spotkanie z… |
kwiecień |
4h |
- wycieczka szlakiem pomników i miejsc pamięci narodowej |
zachowanie, okazanie szacunku w miejscach pamięci narodowej |
9. |
Ze słupską kulturą za pan brat. |
maj |
1h |
- prezentacja indywidualna uczniów, - przewodnik po słupskich ośrodkach kultury
|
SOK, MCK, MDK, Rondo, Tęcza, Nowy Teatr, Teatr Impresaryjny, wystawy, redakcje prasowe i RTV |
10. |
Obywatel miasta Słupsk. |
czerwiec |
1h |
- krótka prezentacja urzędów słupskich, - naniesienie na plan miasta poznanych „miejsc” (praca w grupie)
|
UM, SP, banki, US, ZUS, PZU, MOPS… |
11. |
W świecie instytucji… |
czerwiec |
4h |
- wycieczka do wybranych urzędów i ośrodków kulturalnych |
właściwe zachowanie w miejscach publicznych | |
|
D. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Po realizacji programu uczeń powinien zdobyć następujące wiadomości i umiejętności:
- stosuje świadomie w praktyce normy grzecznościowe i dbałość o zachowanie dziedzictwa kulturowego, - godnie zachowuje się w czasie szkolnych wycieczek, - zna topografię terenu miejsca zamieszkania, ważne instytucje i potrafi wskazać do nich drogę, - zna miejsca pamięci narodowej i nekropolie słupskie, właściwie się tam zachowuje, - wymieni kilka nazwisk słupszczan zasłużonych dla miasta i kraju, - wskaże instytucje państwowe, - rozumie i utożsamia się z wartościami tolerancji, tradycji, dziedzictwa narodowego i patriotyzmu, ceni postawę prospołeczną, - właściwie pracuje w grupie i buduje więzi koleżeńskie, - gromadzi i systematyzuje informacje zdobyte z różnych źródeł wiedzy, - prezentuje własną wiedzę. Cele te będą realizowane głównie poprzez następujące formy i metody pracy: - praca w grupie i praca indywidualna, - prezentacja zebranych wiadomości, - przekład intersemiotyczny, - drama, - wycieczki (przez przeżywanie i oglądanie).
E. OBUDOWA (OPRZYRZĄDOWANIE) PROGRAMU
- wydawnictwa dotyczące historii Słupska (wybrane przez dzieci), - widokówki, albumy, broszury, foldery, - Internet, strona słupska, - J.Nitkowska-Węglarz „Baśnie słupskie” - „W krainie Gryfitów”, M.Zaborowska „O Baszcie Czarownic…” - plan miasta Słupska.
F. WARUNKI WDRAŻANIA PROGRAMU
Program jest realizowany w ramach części godzin wychowawczych, jedynie trzy wycieczki podsumowujące moduły wymagają uwzględnienia w budżecie szkoły kosztów realizacji programu.
III. EWALUACJA
By uzyskać informację o stopniu zadowolenia uczniów z udziału w programie oraz potrzebie wdrażania takiego programu planujemy dwie ankiety (po I półroczu dotyczącą satysfakcji z udziału, po II semestrze – oceniającą celowość programu). Innym sposobem ewaluacji będzie obserwacja pracy i zachowań dzieci oraz analiza i prezentacja zebranych prac uczniów.
autorzy:
mgr Ewa Lipnicka mgr Aleksandra Minda Szkoła Podstawowa nr 8 w Słupsku
| |